Indiana Jones:The Pinball Adventure

Williams, 1993

www.ipdb.org

www.hulabeck.se/pinball

Häromkvällen stod jag och nötte en hel del spel i Göteborg, och passade då på att återbekanta mig med det stora, breda, gula spelet som jag stoppat ner så många femkronor i. Det är kanske inte världens bästa spel eller något som man aldrig tröttnar på, men i många aspekter tycker jag att det är oerhört välkomponerat.

Spelet bygger ju på de tre första filmerna om arkeologen och äventyraren Indiana Jones, och såväl ljud som bild från filmerna används flitigt i spelet. Idag kan jag inte se någon av filmerna utan att tänka på olika sekvenser från spelet.

Som tävlingsspel är det lite enahanda, eftersom nästan alla går på multin, men som förströelse tycker jag att det har en bra blandning. Dels några multibollar, varav huvudmultin med locken i brunnen och lagringen av kulorna i idolen är gammal hederlig mekanik, dels en uppsjö av ganska varierade modes som ger spelet den variation det behöver. Spelplanen är också besmyckad med såväl droptargets som vanliga targets, koppar, hål, loopar med hel eller halv bana, ramper och en krockkula som ger sån fantastisk njutning på de klockrena träffarna.

Video mode

För den som gillar video mode så har Indy tre olika. Ett där du bara ska välja en av fem heliga graalar, ett där du i rätt moment ska styra gruvvagnen åt höger eller vänster eller låta bli och ett där du flytande styr din revolver mot busarna i baren. Notera också att det är ett mode från vardera film, på samma sätt som videosekvensen som rullar när kulorna lockas visar ett föremål från vardera film. Arken, stenen och graalen. De mytologiska föremålen representerar även de tre jackpottarna under huvudmultin.

En anledning till att jag matade i många femmor under nittiotalet var bland annat att spelet är ganska frikostigt med extrabollar. De fanns att hämta både här och där, och ofta spelade jag nog fem, sex, sju kulor per parti. Moden Raven bar och Survive the rope bridge hade extrabollar, det fanns en bland utlottningen i Hand of fate och vid 8X bonus och...

Super jets

En av mina vanföreställningar som jag har svårt att skaka bort är att jag övervärderar Super jets. Vanligtvis krävs det 60 bumperträffar för att aktivera Super jets, vilket under resten av kulan ger en miljon per bumper. Så om jag ligger nära att starta det och även har en multi på gång, kan jag fullständigt snöa in på att kombinera dessa två och medvetet spela multin för att aktivera Super jets och bara försöka få upp kulor i looparna. Under ovan nämnda kväll i Göteborg fick jag det här läget, och då med modet Well of souls, där spelets samtliga sex kulor matas upp och en ganska hyfsad poängsumma öppnar upp sig i brunnen. Hell no.

Jag låste fast mig mentalt vid att bara mata upp kulor på sidorna, med blicken lågt, lågt ner på flipprarna och bra tålamod i att inte slänga iväg skott för tidigt. Den multibollen är ju lätt en kolossal röra av kulstudsande som skymmer allt vad sikte gäller, men av vad jag hann med att se på displayen i slutet av den hade jag nått upp i 36 miljoner på Super jets. Däremot blev det goda 86 miljoner på själva multibollen, och mina vanliga försök när jag fokuserar på brunnen brukar ligga betydligt lägre än så.

Högerrampen på spelet har ju en diverter längst upp, som i stängt läge returnerar kulan till höger inlane, men som i öppet läge låter kulan nå den övre spelplanen, och det är i detta läge som man tydligt märker skillnad på ett spel i bra skick respektive dåligt skick. Rampen är så lång, så lång, och på slitna exemplar finns det inte mycket marginaler kvar när kulan ska orka hela vägen, medan en frisk flipper skjutsar iväg stålet utan problem och tillåter även lite kantstötar på vägen.

Samma är det med mini playfield, som inte sällan vaggar för lite åt något håll, vilket gör att en del av switcharna blir mer eller mindre omöjliga att komma åt. Nu är det ju som tur inte en defekt som fullständigt förstör spelet, men lite tråkigt får jag nog säga att jag upplever det.

Poäng

På senaste SM i Örebro (2017) var det 36 spelare som tog sig an Indy i kvalet, och från 21 miljoner i botten till 418 miljoner för toppen, så var spridningen ganska jämn. I resultatlistan ser man en nästan helt linjär stegring från spelare 36 upp till spelare 6 (som fick ihop 226 miljoner), och sedan blir kurvan betydligt brantare med några hopp på 50 – 70 miljoner.

Medianpoängen under kvalet var ungefär 122 miljoner, och för den summan krävs förmodligen en multiboll med en eller två jackpottar (eller en dubbeljackpot), samt två modes runt 20 – 30 miljoner vardera.

Den typiska hockeyklubban framträder när man gör ett diagram av kvalpoängen som registrerades vid flipper-SM i Lund 2016.

Poänggrafen från SM 2016 i Lund visar på ungefär samma linjära utveckling, men en något senare och än skarpare vridning för de fyra högst placerade spelarna (av 39). Grafen är faktiskt ett praktexempel på vad man brukar kalla en hockeyklubba, vilket brukar synas i diagram över världens befolkning från 1800-talet och framåt, eller för global temperatur under samma tidsintervall. Medianpoängen i Lund var något lägre (88 miljoner) än i Örebro och för SM 2013 i Stockholm - Indy hade SM-semester två år - kunde man se samma sorts kurva och en medianpoäng på 114 miljoner för 26 spelare, där den sämste fick ihop dryga 20 miljoner och den bäste drog in 564 miljoner poäng.

Spelar man Indy i en tävling med liknande system som i SM gäller det alltså att dra in runt 200 miljoner för att få okej betalt i kvallistorna.

No skill

Indiana Jones saknar skill shot, men fördelen med det är att det inte spelar så stor roll om man spelar match och snor lockar från varandra. Möjligen en nackdel att få kulan i hög fart genom höger inlane, men värre än så är det inte.

Värre brukar det vara med två av de centrala skotten. Modekoppen – om man går på den – brukar sällan vara svårt att få kulan att fastna i, men hur spelet släpper ut den kan variera väldeliga och är avgörande för om man ska fortsätta gå på det. De tre droptargets framför brunnen ger ofta luftburna returer, men där är spelet givmilt och ersätter kulor som far ut tillräckligt snabbt.

Modes

I och med att modekoppen alltid är tänd när inget mode är igång, kan det vara värt att ha lite koll på vilka mode som kan vara värda att gå på. De tre video moden är alla hyfsat enkla att skrapa ihop runt 20 miljoner på, så om det är vad som krävs för att vinna matchen, varför inte? Du har dessutom fördelen att även om kulan puttas ut till ett direkt rinn, så har du redan samlat ihop poängen. Well of souls startar ju en multiboll, så också den kan startas utan någon som helst fara, eftersom ball save aktiveras direkt. De sex kulornas framfart ger inte alltid så höga poäng, däremot kan det vara nyttigt av andra skäl att ha flera kulor i spel. De svåraste moden brukar vara de som kräver en tur upp i högerrampen, då det är spelets längsta och tyngsta skott, och således sårbart för tröttare flipprar. De modes som enbart kräver den rampen är Three Challenges och Steal the stones.

Det enda mode som enbart handlar om ramper är Survive the rope bridge, där varje ramp ger 10 miljoner. Ytterligare två tända skott – alltså de båda looparna – får man i Streets of Cairo och Monkey Brains. Aphjärnorna ger poäng för varje träff, medan jakten efter Marion i korgen handlar lite mer om att sikta. Varje tom korg ger 10 miljoner och om du hittar henne får Indy träda in och möta en svärdbeväpnad kämpe, där du kan välja på att gå mot modekoppen eller ta till det lilla tjuvknepet. Det ena ger bättre betalt än det andra. Slutligen har vi Tank Chase som går ut på att skjuta looparna, Castle Grünewald som handlar om att skjuta captive ball och Get the idol där du ska ta ner tavlorna framför brunnen flera gånger innan du skjuter ner kulan.

De flesta modes ger 5 miljoner bara av att du startar dem, så helt lottlös blir du aldrig, om du inte tiltar bort den feta bonusen i vredesmod. Alla modes ger nämligen utdelningen i form av bonus, så det gäller att hålla koll på vad man har på det kontot innan det är dags att utkämpa bataljer med outlanestolparna. Indiana Jones är också i det avseendet ett ganska vänligt spel, eftersom man kan få info om sin aktuella bonuspoäng via status infon.

Hans Andersson skriver sedan 2008 om flipper, samt konstruerar tävlingssystem och webbplatser för tävlingar.

Linus LOP Persson om IJ:

Har du något starkt tävlingsminne av spelet?

- Det enda specifika tävlingsminnet jag har är nog när jag mötte Karyn hemma hos Mangan en gång för några år sen. Jag har försökt att förtränga det så gott det går, men vissa fragment finns kvar. Jag minns att poängen var oerhört låga, tror båda var under 20M. Som tur är minns jag inte ens vem som vann.
Tycker inte man springer på det på tävlingar särskilt ofta faktiskt.

Hur brukar du spela det? Taktik, grejer att undvika etc?

- Oftast blir det multiboll, kommer man till superjackpottarna kan det ju bli riktigt bra med poäng. Är rampen svårtagen och koppen snäll kan jag gå mer på modes. Videomodes och Well of Souls brukar jag alltid försöka ta om de råkar vara tända. När kulan kommer från bumprarna kan den ju komma obehagligt från både höger och vänster sida, men högersidan brukar vara värre. Krävs dock bra nudgeskills för att få den att undvika den sidan. Koppen kan också släppa i en otäck slingshot ibland. Det gäller att snabbt identifiera vilka returer som är livsfarligast och undvika dem.

Någon mer kuriosa som du känner till kring spelet?

- Jag skulle påstå att det du skriver om att kex till drain ger ballsave är att tänja på sanningen. Inte helt hundra, men jag tror det är kex till vänster outlane som ger den kompensationen.

- Jag tycker också att det är en snygg manöver att looppassa från locken, dvs hålla upp höger flipper när kulan kommer från locken och släppa den i rätt ögonblick så den lugnt landar på vänsterflippern.

Pontus PQ Qvarfordh om IJ:

Har du något starkt tävlingsminne av spelet?

- De flesta spelare har ett "Go-to-spel" som man känner sig säker på oavsett om man har spelat just det exemplaret, och för mig är det IJ. Det gör att man har ganska många tävlingsminnen, inte alltid bra sådana.

Senaste EM hos inken hade ett IJ på quickien som jag valde "osett" och hade sett APA ta miljarden på föregående spel. Spelomgången blev inte långvarig då det visade sig att kulan kom från bumprarna rakt ner på slingen och studsade ut i höger outlane vid 5 av 6 kulor. Jag lyckades nudga till på sista kulan och fick skjuta två skott vilket räckte till vinst...

Senaste tävlingen i Lund mötte jag tre danskar i en fyrspelarmatch och hade 400 miljoner efter två kulor och kände mig hyfsat säker, men Bom gick upp till 426 och jag fick 10 miljoner på sista kulan och blev utslagen istället för gruppsegrare.

På SM har jag fått IJ två gånger. 2010 fick jag 430 miljoner och en andraplacering i kvalet, tyvärr bombade jag på två andra spel och gick inte vidare. 2013 had jag också IJ och fick 473 milj och även där en andraplats.

Hur brukar du spela det? Taktik, grejer att undvika etc?

- Jag har tidigare gått uteslutande på modes, men efter att bli utslagen flera gånger när motståndaren har fått en hyfsad multi har jag övergått till att fokusera på multi. Det är väldigt tillfredsställande att mata in 4-5 superjackar.
Har jag videomode eller Well of souls så går jag på koppen.

Någon mer kuriosa som du känner till kring spelet?

- Kex till höger outlane ger visst ball save. Det har jag lärt mig den hårda vägen efter att jag högljutt klagat på en ball save som min motspelare fick på EM i Rimini. Kulan rann till höger och motspelaren fick den i plungerlane utan att den sköts upp. Jag påstod (felaktigt) att det inte ska ges en ball save om den rinner till höger men blev överkörd med någon "one switch-förklaring".
Jag har efteråt researchat ordentligt och visst ger IJ ballsave till höger. Problemet är att kulan måste komma ganska snabbt till switchen och det brukar den inte göra när den går åt höger.

Vill du läsa mer om flipper hittar du böckerna "Sätta skott - en årsbok om och kring flipper 2008" och "Flippermyten" på webbplatsen https://www.hulabeck.se. Böckerna är i pdf-format och gratis att ladda ner.
Där kan du även beställa "Alla kulor rinner", den senaste boken i serien.