The Shadow

Bally, 1994

www.ipdb.org

www.hulabeck.se/pinball

- Jag tar Medieval, White water och Skuggan, sa jag i en flipperlokal på Kungsholmen i Stockholm till den spelare som satt och tjänstgjorde i receptionen på Stockholm Open. Spelaren noterade de två första spelen i mitt entry, men stannade upp och letade i minnet och såg något irriterad ut.
- The Shadow, flikade jag in för att korrigera.
- Åh, att ni från Göteborg alltid ska hålla på med smeknamn på spelen, muttrade han.

Några år senare vann spelaren SM, iförd samma huvudbonad som han bar vid sekretariatet. Själv styrde jag kosan mot de tre spelen på mitt entry och kanske satte ett bra, tvekade på de andra och hamnade i de blygsammare delarna av resultatlistorna.

Skuggan är ett spel där vila inte existerar. Det är elakt och besvärligt i samma anda som Doctor Who och är sällan ett spel dit nybörjaren glatt återvänder. De korta och branta ramperna slår lätt om till fientlig mark och stänker tillbaka kulan mot mitten, och outlanes är ofta mottagliga, både för kulbågar uppifrån som för taxisvängar från flippern.

Loopen runt är till stora delar skymd av den övre spelplanen, vilket gör att tajming mer än syn styr om du lyckas träffa vad du ska med överflippern, och än värre blir det åt andra hållet, eftersom sträckan där du kan se kulan på vänstersidan, mellan loopens öppning ner till flippern är relativt kort.

Men det är ett bumperlöst spel. Bara en sådan sak.

Filmen som spelet är baserat på är lägre rankad på IMDB (6.0 av 10) än vad flipperspelet är på IPDB (8.0 av 10), och det lilla jag har sett av filmen lockade inte till att stanna kvar efter reklampausen.

Diverter madness

Inte en enda bumper finns på Skuggan. Däremot hittar vi tre koppar, två uppsättningar flipperknappar (de övre för att styra Phurbas, diverter på rampen) och en magnet som fångar upp kulan framför locken, innan spelet fäller ner tegelväggen i plast och skickar upp och runt kulan till själva lock-lagringsplatsen, kallad Inner Sanctum.
Ramperna är ganska egenartade på spelet, i och med att du som spelare själv väljer åt vilket håll kulan ska gå, och när man dras in i ett flow kan det bli svårt att hänga med på hur man ska trycka för att göra rätt. En av mina mer frekventa medspelare suckade (himlade förmodligen också med ögonen) när jag missade den perfekta vägen in i Vengeance, modet som startar när du tänder alla fyra ringarna, dvs låter kulan färdas i samtliga rails från ramperna. Av bara farten hade jag växlat fel på Phurban och jag förstod inte riktigt vad jag hade gjort eller vad jag skulle ha gjort när han efteråt förklarade vad jag hade gjort och vad jag borde ha gjort. Flipperteori är ibland väldigt svårt att ta in.

Amerikanske flipperpedagogen Bowen Kerins visar i en video hur man kan bli rik genom att spela på loopar till överflippern för en serie innerloopar, vilket ser rätt häftigt ut men är lite småsvårt att återskapa.

Lugn och ro

Skuggan är inte ett spel som premierar nervositet, utan det kräver ett avslappnat sinne. Jag såg Balac åka ur i särspel på The Shadow i Vårgårda, på IFPA, och det var skott efter skott i vänsterloopen som fastnade och inte blev till annat än svårigheter och rinn. Den japanske spelare som fick högre poäng i matchen såg ut att ha en mer liberal syn på volleyspel än sin motståndare, men det är ju nu så att högst poäng är det mått med vilket vi mäter framgång inom flipperspel.

Själv brukar jag variera en matta av sub-100-miljoner med ett och annat hopp upp runt 200 – 300 miljoner, men vid ett tillfälle tidigare i höstas spelade jag hutlöst avslappnat, ute i Mölndal, och spelade igenom alla modes redan på första kulan och drog in en bonus som hade behövt Al Pacinos ansiktsuttryck från denna scen i filmen "Heat" (8,2 av 10 hos IMDB) för att göra storleken på bonusen rättvisa.

Så bra och lugnt var mitt spel då att jag började fundera på framtida kulor, och det leder ju inte alltid till bra ting. När det är dags att planera sitt spel utifrån ett klart och tydligt mål är det inte alltid att lugnet tillåts följa med på den sista biten in mot Wizard mode, vilket gör att färden blir Trafikmagasinets tvättbrädetest och undermanöver i 70, mer än söndagsåkning på landet.
Minns jag rätt så slutade det hela med att jag lyckades missa att starta Final Battle, trots en välvillig ball save och mina bästa intentioner att spela bra. Runt 1,4 miljarder var förvisso bra, men det hade ju varit trevligt att få battla med vem man nu battlar med.

Poäng

Poängmässigt ligger Skuggan väldigt linjärt, och bör därför betraktas som ett rättvisande tävlingsspel. Tittar man på siffror från flipper-SM 2014, 2015 & 2016, då mellan 35 och 42 spelare gjorde vardera två försök på spelet, så är det först vid poäng på 250 – 300 miljoner som kurvan böjer av uppåt. Innan dess är det små skillnader, vilket gör att fem miljoner hit eller dit kan spela stor roll gällande kvalpoäng.

Poängen från Flipper-SM i Jönköping 2014 (gul linje) antyder att det exemplaret var något mer lättspelat än de som fanns med följande två år.

Mellan 100 och 200 miljoner poäng finns det tretton spelare år 2014, året efter är de tolv och 2016 är det femton registrerade scorer i det segmentet. Medianpoängen för de åren är 160, 132 respektive 199 miljoner.

Metod

Så om det nu behövs runt 200 miljoner för att få anständigt betalt på SM, vad ska man då göra? Tja, multibollar är ju alltid ett hett tips. Spelets huvudmulti (Shadow multiball) lockar lite till höger om mitten, och behöver sex träffar (1 + 2 för att tända nästa lock) för att starta. Jackpotten är i innerloopen och har ett grundvärde på 20 miljoner, vilket går att dubbla och trippla genom att locka kulor i någon av mode-start-kopparna.

Kruxet med den här multin är om man inte sätter första skottet i innerloopen, drabbas man snabbt av kulor i helt olika delar av spelplanens längd, och tittar gärna ner för att hålla den missade kulan i spel, hellre än att titta upp och koncentrera sig på nästa kula som skickas ut från locken.

Khan är kanske något svårare att starta (sidokoppen med tänd lampa), men erbjuder å andra sidan glada 20-miljonare i alla jackpot-skott, vilka är ramperna, innerloopen, vänsterloopen och battlefield (koppen längst upp).
I båda multibollarna finns det en lukrativ superjackpot om 100 miljoner efter att man tagit fem respektive alla skott, och Shadow-multin har sidokoppen för att inkassera det, medan Khan tvingar upp en kula på battlefield och dessutom en speciell target där som både ska träffas och regga.

I övrigt ger modesen rätt så bra betalt. Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att varje skott snittar 15 – 20 miljoner.
Några gånger per parti startar du Mongol hurry-up, vilken börjar på 30 miljoner och inkasseras med en ytterloop, och även en Vengeance bör hinnas med. Den ger inte jättemycket till en början, men poängen sväller snart ut och har också saftiga nivå-belöningar efter att alla fyra ringarna (en i varje rail) tänts.

Med detta sagt kan man tänka sig att 200 miljoner går att hitta på följande sätt:
200 miljoner på Skuggan
En dålig multi med bara en jackpot 20 miljoner
Vengeance med tre träffar 21 miljoner
Två gånger två innerloopar på rad 2 x 7 = 14 miljoner
En gånger tre innerloopar på rad 13 miljoner
Något skill shot för poäng 10 miljoner
8 ytterloopar (utöver ovan) 20 – 25 miljoner
Två modes med en respektive tre träffar 40 miljoner
En mongol 20 miljoner
Övrig bonus och andra ströpoäng 25 miljoner
Summa 183 - 188 miljoner

Återstående 12 - 17 miljoner överlåter jag åt läsaren att hitta. Lite ska ju finnas kvar att utforska.

Vanliga fel

Något som brukar kunna krångla är den i sidled styrbara kickern på Battlefield (övre spelplan), och ibland kan locken vara lite krånglig med att hålla koll på antalet kulor. Slitagemässigt finns det en del exemplar där magnetstoppet framför locken har resulterat i en liten grop som kan ställa till det när kulan ska kastas in från stillastående.

Oavsett om man tycker om Skuggan eller inte, så är det ett av många flipperspel där spelet utklassar filmen.

Hans Andersson skriver sedan 2008 om flipper, samt konstruerar tävlingssystem och webbplatser för tävlingar.

Vill du läsa mer om flipper hittar du böckerna "Sätta skott - en årsbok om och kring flipper 2008" och "Flippermyten" på webbplatsen https://www.hulabeck.se. Böckerna är i pdf-format och gratis att ladda ner.
Där kan du även beställa "Alla kulor rinner", den senaste boken i serien.